Lukeminen ja kirjoittaminen ovat tärkeitä taitoja koulua käydessä ja opiskellessa. Niiden avulla opiskellaan uutta ja näytetään kerättyä osaamista. Lukihäiriöiselle lukeminen saattaa olla hidasta, vaikeaa ja epämotivoivaa, oikeinkirjoitus virheellistä sekä vieraat kielet ja matemaattiset aineet vaikeita. Onko lukihäiriöisen tästä huolimatta mahdollista selvitä kunnialla koulusta ja jatkaa jopa akateemisten opintojen parissa?
Loppuuko lukihäiriöisen motivaatio?
Vaikeudet lukemisessa ja kirjoittamisessa aiheuttavat usein kiinnostuksen
menettämisen kyseisiä asioita kohtaan. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää antaa
lukihäiriöiselle oppilaalle mielekkäitä oppimisen kokemuksia, joilla
vahvistetaan opiskelumotivaatiota. Kouluikäisen motivaation puute ei
välttämättä aina johdu kuitenkaan itse lukihäiriöisestä lapsesta/nuoresta
itsestään. Motivaation sammumiseen voi vaikuttaa myös se miten lukihäiriö
otetaan koulussa huomioon. Millä tavoin vaikeuksiin on puututtu ja millaisia
mahdollisuuksia erilaiseen oppimiseen on annettu? Onko vaikeuksia huomattu? Ovatko
opettajat/vanhemmat edes tietoisia lukihäiriöstä sekä sen parhaista
tukimalleista?
Ilman riittävää tukea lukihäiriöinen oppilas voi tuntea, että ei kannata edes
yrittää, kun onnistumisen kokemuksia ei synny. Tämän vuoksi lukihäiriöiden
tunnistaminen sekä tukeminen ovat keskeisessä asemassa lukihäiriöisen oppilaan
opiskelumotivaation ylläpitämisessä.
Piilevä lukihäiriö tarvitsee myös apua
Aina opettajatkaan eivät huomaa oppilaan lukihäiriötä. Lukihäiriö voi olla tyypiltään huomaamattomampi tai oppilas voi pyrkiä pitämään ongelmiaan piilossa, jolloin opettajan on vaikeampi huomata mistä ongelmat voisivat johtua.
Lukihäiriöinen saattaa piilotella ongelmaansa, koska pelkää tulevansa
tuomituksi tai olevansa erilainen kuin muut, jos toisi ongelmat esille.
Ongelmia voi aiheuttaa myös lukihäiriöisen oppilaan ahkera
työskenteleminen. Hän voi nähdä huomattavan paljon vaivaa ja aikaa pärjätäkseen
koulussa. Tällöin hänen vaikeuksiaan ei aina huomata ja hän voi jäädä
tukikeinojen ulkopuolelle. Saman ongelman voi aiheuttaa myös se, että vanhemmat
auttavat ja tekevät kotona oppilaan kanssa kohtuuttoman paljon töitä, jotta hän
pärjäisi koulussa. Opettajat voivat silloin ajatella, että oppilas ei tarvitse
tukea oppimisvaikeuksiin, koska hän pärjää koulussa riittävän hyvin. Tällöin
ohitetaan se tosiasia, kuinka paljon oppilas perheineen käyttää aikaa ja vaivaa
turvatakseen koulussa pärjäämisen.
Lukihäiriön toteaminen on tärkeää, jotta oppilas ja
ympäristö saavat nimen vaikeuksille. Näin vaikeuksiin on myös mahdollista
puuttua ja vaikuttaa lukihäiriöisen oppilaan oppimiseen ja oppimisen tuloksiin.
Mitä aikaisemmin lukihäiriö todetaan, sen helpompi lukihäiriöisen koulutie
tulee olemaan. Tunnistetun lukihäiriön ja oikeiden tukitoimenpiteiden avulla
hän saa paremmat eväät ja mahdollisuudet oppimiseen.
Onnistuvatko jatko-opinnot?
Lukihäiriö ei ole este opinnoille. Kunhan lukihäiriöinen löytää oman
parhaan tapansa oppia ja omaksua asioita sekä saa ympäristön tukea siihen, on hänellä kaikki samat mahdollisuudet kuin ilman lukihäiriötä.
On myös jokaisen lukihäiriöisen omasta kärsivällisyydestä kiinni, kuinka paljon
jaksaa nähdä vaivaa omien oikeuksien ja tukikeinojen eteen.
Lue seuraavassa blogitekstissä lisää lukihäiriön erilaisista tukitoimenpiteistä...
Kirjoittajana on vasta valmistunut puheterapeutti, joka opiskeluaikana on perehtynyt lukihäiriöihin.
Lue seuraavassa blogitekstissä lisää lukihäiriön erilaisista tukitoimenpiteistä...
Kirjoittajana on vasta valmistunut puheterapeutti, joka opiskeluaikana on perehtynyt lukihäiriöihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti